Saturday, February 14, 2009

Kasih Sayang Seorang Ayah...

malam td mcm aku tr'flash back' segala ape yg bpk aku ckp kt aku... segala kata2 die...

bg aku, die seorang ayah yg langsung xtaw menjage hati seorang anak, seorang lelaki yg amat tegas, dan mempunyai perinsip hidup yg ketat...

aku igt lg mase 2... aku balik rumah, time 2 aku mmg brmasalah. time 2 die tgh tgk tv, aku pn duduk la kt kusi, join tgk tv. tibe2 die bukak perbualan,

ayah: ko knape?

aku: takde ape, penat kot..

ayah: masalah xkn selesai kalo ko tunggu masalah 2 nk selesai..

aku:???? (terpinga- pinga)

ayah: ko igt, ko bia kn je, mslh 2 akan selesai? lg bersimpul lg ade la..

aku: ala, biase la, study....

ayah: hidup ni xakan brjaya tanpe kesusahan, baru sikit 2 ko dh putus semangat?

aku: ...

ayah: ko belum hadapi lg 1 situasi dimana ko nk kejar cite2 ko, tp pd mase yg same ko kene brusaha utk idup..

aku: hmm?

ayah: ko penah kluar dari rumah tanpa ape2 bekal? dlm kocek ko cume ade rm5?

aku: maksod abah?

ayah: time 2 abah br lepas abes blaja, kt sekolah vokesional. mase 2 nenek ko orang susah, abah kluar dr rumah, cari keje kt kl. nenek ko bg rm5 je utk abah. ko taw hari2 abah makan ape, minom ape ngn rm5?

aku: (geleng kepale)

ayah: dlm seminggu, cume 1hari je makan kt kedai. hari2 yg laen, minum air paip. makan plak, tapau kt kedai nasik kosong.. 2 jela.. ko blh tahan cm2?

aku: (wtf.. mane blh idop cm2..)

ayah: tgk, 2 br sikit.. ko dh rase cm mustahil.. cm2 la abah cari keje, tinggal rumah kwn. dgn kelulusan sijil electric n electronic, abah kene compete ngn orang2 yg brkelulusan lg tinggi dr 2.. mmg rase mcm nk putus ase, tp ko sbg seorang lelaki, kalo bnd2 cm2 pn ko xtahan, ko xlayak hidop..

aku: (damn...)

ayah: pas sebulan cm2, br abah dpt keje, dkt syarikat pernas(tak silap aku laa).. mase keje 2 pn, ko igt orang2 atasan nk layan ko baek2? jgn harap la.. hari2 kene maki, pressure.. duit pn kdg2 xcukop.. ko blh survive cm2?

aku: huhhh... (sigh)

ayah: 2 baru sikit.. byk lg yg ko xtaw.. mase abah lepas kawen ngn mak ko, cmne susah nk membesar kn ko ngn ekonomi cm2.. abah naek pelahan2.. abah blh kata ape yg pernah ko lalui selame ko hidup 19tahun cume sebesar zarah kalo nk dibanding kn ngn pengalaman hidup abah...

aku: mmg la....

ayah: jd, ko masih rase ko xblh handle lg mslh2 ko 2?

aku: erghhh....

ayah: ko igt baek2 ape yg abah ckp ni, kalo ko xdpt nk hadapi situasi cmni, n ko give up, ko jgn jd laki, even ko xlayak utk pikul tanggung jawap sbg seorang lelaki...

aku: (aduhh.. sakit nye....)

pas abes 2, die blah, tinggal aku sorang dok trmangu2 kt kusi 2...

what he said just now sure hurts me... but... he's right after all....

pernah sekali 2, aku kene maki dgn die sbb aku buat kerje xseperti yg die harapkn..

"ko mmg xblh harap, bende kecik ni pn ko xblh nk buat.. ko pegi berambus lg baek, anak xblh harap.."

n pernah sekali 2 aku usik barang die, set home theater die xsilap aku. aku trsilap cucuk wayar kt lubang yg salah, then tibe2 amplifier die xblh nk brfungsi.. ape lagiii.....

"kalo ko rase ko xtaw nk handle bnd2 cmni, ko jgn usik.. ko igt ni lukisan bile salah blh padam cm2 je,(mentang2 bakat aku lebih kpd lukisan), sekali ko silap, bratus abes.. kalo agak2 diri 2 xmampu, jgn fikir ko layak nk dpt bende2 cmni.."

ape yg aku rase time 2 mmg xdpt nk digambar kn dgn kata2..

bile aku kene mrh or maki ngn bpk aku, mak aku la orang yg setia memujuk aku...

selalu, kata2 tu trngiang2 kt telinge aku, even dlm tido...

ko xblh harap!!
ko xlayak nk pikul tanggung jwp!!
bende simple pn ko xtaw nk buat
ko jgn hidup lg bgs...
agak2 diri 2 xmampu, jgn berangan lebih
ko ni mmg xgune...

dammit....

pernah skali 2, die suruh aku simpan barang die kt stor, aku trosak kn barang die, xsengaje.... aku xtaw brape harge barang 2, tp yg penting, die mmg btol2 mrh time 2...
zupp!!! melayang bnd 2 kt sbelah kpale aku je.. brsepai trhentak dinding...

"hah, lepas ni ko rosak kn tv 2, abah byk duit ni nk beli baru... s**l punye anak.."

mleleh air mata aku tahan bengang... aku kata dlm hati,(dh taw cerewet, pergi la buat sndr...)

pantang aku silap sikit, mmg prkataan tuuttt tuutttt brhambur kluar dr mulut die utk aku... kdg2 aku trfikir, knape die benci sgt ngn aku.....

tp aku brsyukur sgt2 sbb aku xtrbawak2 perasaan 2 hingga melakukn bnd2 yg merosak kn diri aku, walaupn pnh trlintas difikiran aku utk buat bnd2 2... mungkin Allah syg kn aku... pernah jgk aku tanye mak aku, knape bpk aku btol2 benci aku, mak aku cume mampu ckp,"sabar jela ngah.. die tension 2 kot..".

hmmm...

1 hari tu... aku bengang sgt, sbb kene mrh dgn boss aku.. time 2 aku keje catering kt kilang..

balek keje 2, aku mngadu kt mak aku, ktorang kt dapur time 2, bpk aku tgh repair ape tah kt ruang tamu.. maybe die trdengar ape yg aku borak kn ngn mak aku.. then die panggil aku...

ayah: ngah, sini jap..

ngn berat hati, aku pn dtg la.. dh la aku penat, nk dgr die membebel lg.. adoiii... mati aku...

aku: ade ape bah?

ayah: ko kene mrh dgn boss ko eh?

aku: ha'ah.. gile die 2...

ayah: psl ape die mrh?

aku: staff xcukop, ramai yg benti, so angah la kene buat ni, kene buat tu... pastu lmbt siap, angah plak kene mrh.. silap cket, potong gaji....

ayah: heh... baru sikit 2 ko nk tensen?

aku: (cakap senang laa....)

ayah: mmg senang abah ckp cmni..

aku: (damn.. cmne die taw...)

ayah: dlm ramai2 2, sape yg plg teruk kene mrh?

aku: angah kot.. tah ape die anti ngn angah tah..

ayah: ko buat keje nk xnk kot?

aku: mane... keje orang pn angah kene buat ade la...

ayah: kalo dlm ramai2 2 ko sorang je plg teruk kene pressure, padahal ko mmg wat keje btol2, makne nye boss ko 2 nk uji ko...

aku: uji mende... die saje nk dere adela.. gaji pn kene potong....

ayah: ko rase abah keje dulu mase pangkat executive, abah kene cm ko x?

aku: xtaw laaa...

ayah: lg teruk dr ko.. kene mrh ngn orang atasan yg dari jepun, n US, ngn boss cine.. marah dpn staff2 yg laen.. mmg malu time 2.. ko byg kn umur ko mcm abah, kene maki depan2 staff yg laen..

aku: uihh.. kalau angah, tros letak jawatan kot....

ayah: itu yg die nk sbena nye.. nk uji ketahanan diri ko.. kalo ko xtahan and step away, then u are a loser... ko igt die nk bg ko jawatan tinggi senang2 je?

aku: ............

ayah: ko rase abah tahan x kene cm2?

aku: ntah la..

ayah: kalo abah xtahan, cmne blh dpt pangkat cm2.

aku: .....

ayah: kalo ko xtahan pressure, maki, ko mmg xdpt nk survive.. abah nk bende2 cm2 dh sebati ngn diri ko, mcm asam garam dlm hidup ko. bnd yg manis xkan dtg secara mudah, mst dgn sakit ngn tekanan..

aku: ........

ayah: kalo tekanan yg dtg dr abah pn ko xmampu nk tahan, ko rase ko mampu ke nk tahan tekanan dari orang2 yg duduk di atas ko?

aku: ...........

ayah: seorang bpk yg bg segala kemewahan dan kesenangan dlm hidup anak die, umpama merosak kn anak die sndr.. tp kalo sebalik nye, umpama die menyedia kn kelengkapan utk anak die menghadapi cabaran kt luar 2.. ko fikir2 kn la sndr..

then mcm biase.. die blah tinggal kn aku fikir sorang2...

jd, selame ni die sngaje uji aku?.....

.....

selame ni aku xfaham ape 2 definisi 'kasih sayang seorang ayah'.







11 comments:

  1. kalau aku jadi kau, tiap kali ayah nak blah, aku akan peluk dan cakap time kaseh.
    thanks sbb share pengajaran n nasihat ayah kau kat blog ni.
    ase nak nanges baca.

    ReplyDelete
  2. HUHU...wad sesungguhnye ko ank yg tabah wad...aku sokong ko...
    xpe..sbr je..bpk ko mmg syg ko..cme dye nk tgk ko sbr x?kne MAKI!!!:D
    peace~~~

    sesungguhnya bapamu itu seorang bapa yg bertanggungjawab,sayangilah dye selagi msih ade dan hingga keakhirnye..:)

    ReplyDelete
  3. hahaha..
    aku xberani nk wat cm2..
    even skg pn..

    nk pndang mata die pn aku xberani..
    huhu.. tp cmne pn aku ttp respek die..

    ReplyDelete
  4. 2 ibu jari ke atas!!
    dady kerut sket dahi..aku dh kecut..
    ko siap kene maki...aku ase dh xblik umah dh..
    aku amek ni sbgai pngjran pd dri aku jgak

    ReplyDelete
  5. gud2..*clap2!!*
    salu r bg bapak ko maki-maki ko lg k.
    moga ko menjadi seorang yang cukup tabah dan juga berjaya dlam hidup!
    biar smpai satu tahap ble bapak ko baling benda kt kepala ko, ko siap blh tanduk balik kt dye.
    then baru bapak ko tahu yg ko dh ckup tabah dan kuat ntuk survive dlm hidup!

    p/s: lepas kena baling tu pandai2 r cari port ntuk nanges tahan sakit! g meraung dlm stor ke..g potong bawang merah bnyk2 ke..hahahahahh!!

    ReplyDelete
  6. meh aku maki ko plak.. kalo aku baling lesong batu, aku nk tgk cmne ko tandok.. Xp

    for buddy, thnx.. :)

    ReplyDelete
  7. oh aswad...aku penah dgr cite ni dulu. :) hope u r doin fine.
    lain org lain cara didikan.
    bersyukur,berbakti n syglah dia selagi dia ada.

    p/s: komen amin xley blah betul. ish3..hahaha

    ReplyDelete
  8. hehe.. aku pena cite kt ko pn.. igt ko dh lupe..
    anyway, yes i will, n thnx for the comments..

    sengaje aku kongsi utk renungan same2..

    ReplyDelete
  9. ermm...tu la ayah.....huhuhu...

    follow my blog kayh!! =)

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

tentang empunya blog

Sahabat