Saturday, October 24, 2009

tahta ku dirampas??


Assalammualaikum kepada blogger s sekalian. lama aku xupdate blog aku ni kn. hehehe. entry kali ni sepatut nya aku publish mase raye aritu. tp time tu internet kt umah aku cari gado ngn aku, tros ilang mood aku nk menaip. skg ni, sambong balek la yehh. hehehehe.

Ari raye tahun ni bg aku agak meriah sikit laa. ade la sebab2 nya. hehehehe. antara nya lah kn, gelagat2 anak2 saudara aku yg baru nk 'up' .geli hati aku tgk diorang. terkenang lg zaman aku mase kecik dl. tp kali ni mcm lg advance je diorang. haihh..

situasi kt kampung aku belah Pilah lain dan pelik sikit. kalo zaman2 aku, time2 mlm nk raye tu, ape yg ade kt tangan aku cume ubat nyamok n mercun. ubat nyamok tu buat cucuh mercun laa. tp budak2 kt pilah ni, mlm raye maen PS2. gilak ahh. time aku dl, tgk kt kedai jela minatang tu.. haihh. aku tgk budak2 tu maen, rase cm nk patah kn dua je minatang tu. hohoho. pastu maen xreti nk benti lak tu. sampai nenek aku terpakse tutup plug tros la nk bg diorang benti. tp kalo aku la kn, kot nenek aku wat cmtu,mmg aku bg 1umah black out. sape soh die cari pasal ngn aku ye x? hahahaha.

overall, mmg amat bosan la suasana kt Pilah tu. aku rindu lak time pak2 sedara aku main meriam dulu. time2 tu la mmg berbalas2 dentum meriam tu. aku mase tu xcukup umo lg, tgk jela dr jaoh. teringin je nk perdajal kn diorang. tp bile pikir2 balek, kot nk merase kene sumbat dlm meriam buluh tu, try la wat. pak sedara aku belah pilah tu mmg agak sadis sikit.

tp skg ni, sume tu tinggal kenangan. disebab kn masalah2 tertentu, raye2 ni dh xmcm dulu dh.. dok la aku sowang2 kt pangkin, tgk tapak meriam buluh, pastu senyum sorang2 mengimbau kembali kenangan2 dulu. nasib baek ade cikluklu menemani aku time2 tacing cmtu. ngehehehe.

esok nye plak, aku balek kampong belah melaka. hahh. sini punye generasi agak laen macam sikit. agak lame gak la aku xtgk budak2 ni berkumpul ramai2. bile anak maklong(mak aku), mak ngah, mokde, mak lang, mak itam, n makcik bekumpol, perghh.. mmg gugur la rambot atok aku tuu.. huhuhu

time ni la br aku nmpk pewaris tahta aku.. iaitu, tahta "budak terejal dlm kampong". hehehehehe..

pagi raye kedua tu, tgh aku lepak2 kt depan pintu sambil baham kuih raye, tibe2 aku dgr suara orang tua merungut2. dr jauh aku xberape nk clear sgt ape yg die cerabih kn tu, dh dekat tu, br la dgr. cmni bunyi nye..... "mane pegi budak kuwang hajau td, meh bg kt aku, bia aku tetas telor die ngn pisau toreh getah ni.."...cuak gak la aku dgr, betol2 die pegang pisau potong getah tu..sambil mengunyah kueh raye tu, aku pn tanye la orang tua tu.

aku: ade ape tok? kenape kecoh sgt ni?

tok bilal: ko bg kt aku budak yg pakai bj ijau td. aku nk tetas telor die. bkn maen kuwang hajau lg die.


aku: laaa, ape die dh buat tok?


tok bilal: aku tgh wat keje td, tibe2 die baling aku ngn batu. aku marah la die, die pegi ejek aku. mau xhangin 1 badan aku.. haihh.


time tu agak ligat la kepale hotak aku ni memikir kn sape punye angkara tu. 1st skali adek aku si Awal aku syak, tp mustahil die. sbb die kalo orang yg die xkenal, die mmg xberani. pastu aku cube tinjau, sape yg pakai bj ijau. yg pakai bj ijau kt sini, pakcik aku je, xkn la pakcik aku nk wat cmtu plak ye x. Xp .tbe2 pakcik tu ckp.....

tok bilal: hahh!! tu dia!! ko tangkap kn die utk aku cpt!!

laaa.. si mican rupe nye.. anak pakcik akuuuu..aku tgk, die blh sengih2 lg kt celah pintu dapur tu.. pastu aku tgk atok aku. menepuk dahi orang tua tu. name die lg dpt saham. hahahaha. aku rase, mst die ckp cmni dlm ati die,"igt kn dh xde lg cucu aku cmni.. rupe nye ade jugaaakkkk. naseb ko la aji lambaakk".. hahahaha.

naseb baek pakcik tu xtangkap die btol2, kalo x.. haihh.. mmg kene sunat percuma la die.. ish3

bile pikir2 balek, si mican tu mmg agak nakal, kalo nk dibandingkn ngn anak saudara aku yg laen. dh slalu sgt kene luku kepale die ngn mak die. tp cmtu gak die. kecik je budak nye, tp die punye nakal.. perghh.. bpk die ade bele ayam kampong kt blkg umah, penah sekali tu die pegi tangkap sekor, die patah2 kn tengkuk ayam tu. naseb baek bpk die xpatah kn tengkuk die balek.ayam tu pulak, bpk die teros sembelih, wat lauk.

bile tgk diorang tgh main ramai2, seronok aku tgk. tringat balek mase aku nakal dulu. rindu beb time tu. (kesah nye penah aku publish dlm entry yg lepas.. check it ouuttt..)

mlm tu, pakcik aku bakar mercun merdeka. seronok je budak2 tu. huhuhuhu.. rugi aku xsempat ambik gambar time die bakar mercun tu. lawa sehh.. ade la beberape picture yg aku sempat ambik. gmbr budak2 tu, wat penawar duka hati.. hehehe.


so sekarang, br aku taw dari mane dtg nye waris title "budak nakal" tu dtg.. mane lg kalo bukan dr keturunan nye HAJI LAMBAAAKKK.. hahahahhaahaha.






Dari kiri: Omel si comel, Mican si gangster, Apis si baek, Awal si monster, ijul si Talkative




No comments:

Post a Comment

tentang empunya blog

Sahabat