Sunday, November 1, 2009

kata2 tersirat hatiku

kenapa selalu wujud salah faham antara kita,
bukan niat ku utk menjatuh kan,
hanya gurauan semata mata,
supaya ceria kehidupan kita seharian,

usah lah marah marah kawan ku,
tiada satu kebaikan pun yg kita dapat,
dengan hanya mengikut kata kata hati mu,
jauh lg dari segi manfaat,

sebalik nya mari la kita sama sama cuba memahami,
adalah lebih baik begitu dari cuba mencari kesalahan,
bukan kah itu yang Rasul kita suruh utk diikuti,
supaya tidak wujud didalam hati dendam yang tidak kesudahan,

cuba lah fahami setiap kata kata ku,
mungkin agak susah untuk difahami,
tapi percaya lah niat ku hanya satu,
ia lahir ikhlas dihati,

maaf kan jika gurauan ku mengundang ketidakselesaan dihati,
bukan niat ku untuk merendahkan,
cuma ingin menceriakan hari,
tidak langsung terdetik dihati ku utk melukakan,

jika ada kata kata ku yg mengundang amarah mu,
aku sedia menyusun sepuluh jari memohon kemaafan,
tiada yang penting lg difikiran ku,
melainkan hanya mengakui kelemahan,

jangan lah kau menjauhkan diri,
dan terus menyimpan ketidakpuasan dihati mu,
tidak aku ingin kan apa-apa perpisahan disebabkan diri ini,
aku tak mahu perasaan bersalah terus menghantui,

maka betul lah segala yang diungkapkan oleh mu abah,
bahawa hati dan pemikiran makhluk tuhan yang bernama manusia ini pelbagai,
jika ingin bersedia dengan sebarang musibah,
terus mengembara mencari mengenal dan memerhati apa itu yang dimaksudkan kehidupan ini,

aku cuba memerhatikan ragam kehidupan manusia yang dimaksudkan,
tapi percayalah hanya satu tujuan ku,
hanya untuk perbetulkan diri yang serba kekurangan,
agar aku tidak terus hanyut dibawa arus itu,

dan sesekali aku dihantui dengan pelbagai persoalan,
pelbagai persoalan yang agak sukar bagi ku untuk dijawap,
kenapa kehidupan ini begitu rumit dan memeningkan,
sampaikan ku rasa kan kepala ini mahu meletup,

aku pandang kearah cermin,
aku merenung kosong kearah wajah ku sendiri,
beribu persoalan ku biar kan bermain difikiran,
lalu ku berdoa supaya dengan keizinan Allah terjawap segala persoalan tadi,

ku pejam mata ku,
mengapa begitu payah diri ini mahu berhenti berfikir,
terus menerus mencari jawapan itu,
adakah aku menyalahkan takdir?

aku bukan lah seorang lelaki yang tewas,
mudah mengalah bila diri dicabar,
meskipun fikiran ini berasa lemas,
namun mustahil bagi ku untuk mengalah kepada takdir,

maafkan aku jika diri ini lemah dimata,
aku hanya insan biasa,
tapi percaya lah ia hanya bersifat sementara,
dengan izin Allah aku akan bangkit semula,
untuk terus berjuang demi apa yang ku ingin kan didunia,
untuk persediaan diri dihari akhirat juga,

hanya aku sorang yang tahu pergolakan diminda ku, tidak akan siapa tahu melainkan jika aku beritahu.

8 comments:

  1. bgusla ayt tuu,nk curi leh x :)hehehehe

    ReplyDelete
  2. hehehe...sbar na...
    setiap dugaan tuh ade hikmahnye,,,

    ReplyDelete
  3. setiap musibah yg melanda kita adalah penghapus dosa kita yg lepas2. syukrann. =)

    ReplyDelete
  4. senang cte cmni jela bro.
    just be yourself la ok!
    berfikir sblm bt sesuatu
    think by the COMMON SENSE..
    common sense what i meant here is always ask yourself "is it ok if i do this or that?can he/she accept it?" or try la to treat people as what she/he is, eventhough u're close to she/he but that doesnt mean u dont have to show some respect to she/he, u still have to bcoz sometimes u never notice she/he feels unpleasant with your behaviour..so my advise is only two, be yourself and always respect other peoples then only the other will do the same things to you..

    what i have shared with, u can take it or just leave it

    ReplyDelete
  5. first of all, thnx for the advise dude.
    its true, just be what u are.
    n that is what i did, before this. i don't even care what others think. if u don't like my style, just begone. i don't even care. i just say what in my mind. directly. xde tapis2.
    usually, in comes through my humor sense. n aku taw ade orang yg xboley nk accept, but that what i am.
    but recently, someone had changed me, opened my eyes. to be more gentle to others.
    and make me always think like what u mentioned just now, "is it ok if i do this, n that??". i tried to put lot of respect on others. compared to what i did before this. n that way, put a lot of stress on me too.
    n the most important things is, i did that not for someone. aku ikhlas nk brubah.
    but this lately, the one that changed me had changed too.
    whatever i do, seems to be another mistakes. n it keep going on. put me in a misery.

    maybe i should take my dad advice. be more quiet. "kurangkn bercakap, byk kan mendengar"

    ReplyDelete
  6. people do change to y'knw..:) and maybe that person who changed you does want his/ her own time. it doesnt mean that u must always know everything he/ she do. respect him/ her. maybe that is what he/ she needs.:)

    ReplyDelete
  7. hahaha.. u are absolutely right.
    bukan ape. cume nk keep in touch je.
    n maybe cara aku salah.
    aku akan ikut nasihat kau tu wahai si anonymous.
    but then, make me sooo wonder, n questioned. how in the world u got a clue what i'm facing right now. very accurately. :p

    ReplyDelete

tentang empunya blog

Sahabat