Thursday, February 23, 2012

SILAT


Ilmu pertahankan diri melayu yg diperturunkan dari generasi ke generasi amat menarik dan penuh seni. Dimana tidak dapat dilihat pada rata2 seni pertahankan diri yg lain di dunia. Atas sebab itu berkemungkinan punca aku amat mencintai seni ini. Dan mungkin darah yg mengalir di segenap salur pembuluh darahku sudah terbiasa dengan seni ini. Dari pengetahuan aku, ayah aku juga dimana adalah bekas pesilat, yg dikenali sebagai Silat Seni Harimau. Dan hari ini ilmu silat juga turun kepada aku dimana aliran yg aku bawa pula dikenali sebagai Silat Seni Gayong dimana pada ketika dahulu dikenali sebagai Silat Sendi Harimau. Mungkin atas sebab generasi2 ku yg terdahulu sudah dibiasakan dengan seni ini maka seni ini juga tidak terlepas dari generasi terkemudian iaitu aku.
Kerap juga ketika aku sedang mengelamun sendirian jika tiada kerja yg aku lakukan ketika itu, fikiranku mula menerawang jauh membayangkan langkah2 pencak ku, perasaan rindu kepada seni itu akan kian memberontak, dan inginkan aku utk berlatih semula. Namun keterbatasan waktu ku membantutkan hasrat. Masih kuat di ingatan ku nikmat menggenggam hulu keris ku, dan langkah pencak yg telah ku pelajari. Tidak dapat ku sembunyikan perasaan itu jauh di dalam hati.
Tetapi tiba2 hati ku terdetik, mengapa anak2 muda sekarang sudah tidak lg berminat akan seni warisan datuk nenek mereka ini? Adakah seni ini sudah tidak relevan jika dibandingkan dengan seni pertahankan diri bangsa lain. Apa kurangnya seni pertahankan diri kita. Dimana silap nya hingga anak2 muda kita sekarang leka mengejar propaganda barat dimana mereka lebih taksud dengan tarian2 dari sana. Malah cara berpakaian mereka juga lebih cenderung kearah sana, tidak kira lelaki atau perempuan. Jati diri bangsa ku semakin hilang dan terhakis atas kealpaan bangsa ku sendiri. Apa yg perlu ku lakukan utk mengembalikan prestij bangsa ku yg agung suatu ketika dahulu. Aku tidak dapat menyembunyikan kesedihan ku sendiri jika memikirkan nasib yg menimpa bangsaku hari ini. Tidak mustahil jika keadaan ini diteruskan, bangsa Melayu ku akan malu utk mengaku diri mereka adalah MELAYU….

No comments:

Post a Comment

tentang empunya blog

Sahabat