Thursday, November 12, 2009

Laen tempat laen cara nya.



semalam, pade mlm 12nov, aku dengan membe lame aku turun gelanggang silat gayong rantau. dlm area negeri sembilan. aku turun tu pn sbb membe aku ajak. niat aku 1 je, rata merantau, luas pemikiran. n aku mmg berniat dr dulu utk melihat sendiri cara gelanggang laen menjalan kn seisi latihan diorang. n malam tu aku sepakat ngn membe aku tu utk turun same. aku dimaklum kn cikgu lame aku xdpt dtg mlm tu sebab ade hal. yg ade cume imam gelanggang. mule nye agak kecewa la, tp aku dtg gak. boleh kongsi2 ilmu dgn membe aku tu. ambik mase dlm 35minit gak la dari umah aku ke gelanggang tu. sampai je kt sane, aku dh terpegun dh tgk gelanggang diorang. betol cara lama nih. best2. hehehehe

sementara nk menunggu yg laen datang, aku lepak la ngn membe aku tu. borak2 kosong. dh 10min menunggu, membe aku tu kata, ni mcm xramai je turun. mmg kecewa la ati aku kan. haihh.. then mase nk start tu, tbe2 dtg 1 kete perdana. aku wat xtaw jela. tbe2 membe aku cakap, "wad, mmg rezeki ko tu wat. cikgu kepada cikgu Said dtg". utk pengetahuan korang la kan, cikgu tu name nye cikgu Ishak. ni mmg taiko lama. menurut membe aku tu, cikgu2 dlm negeri sembilan ni, sume anak murid cikgu Ishak. n cikgu Ishak ni seperguruan dgn cikgu majid isa dgn Allahyarham Dato' Meor Abdul Rahman. mmg excited la aku kan. bkn senang nk jumpe orang2 lama ni. lencana gayong yg die pakai pon, mane nk jumpe lg skg, tu pn 1st time aku tgk lencana tu. n beberape minit pastu, dtg lg sorang cikgu, cikgu Mat name gelaran die. lg 1 rezeki aku. hehehhe.. maka bermula la latihan aku malam tu.

bende 1st skali kene wat dlm gelanggang, mst la buke gelanggang kn. dh setel sume tu, aku dimaklum kan, kene wat latihan panas badan dl. mcm biasa la aku fikir, streching. imam gelanggang take over. start2 je dorang wat senaman panas bdn tu, aku dh blur. seryes laen. cara yg dorang praktik kan betol2 laen dr silibus yg aku belajar dlm gelanggang aku, bwh naungan gelanggang PLKU. ada 9teknik panas badan xsilap aku. setiap dari nye, cikgu Ishak terang kn secara detail sebab dan kenape perlu wat senaman tu. specifically. cara die ni xpenah aku tgk sebelum ni. setiap pergerakan, ade maksud nye. diterangkan secara terperinci. menurut dr cikgu Ishak, kite perlu tau setiap perbuatan kite, supaya kita dapat manfaat kn dgn sepenuhnya. mmg betul ape yg die ckp tu. die ade tekan kn gak, skg ni cikgu2 banyak abai kn element2 tu, byk anak murid maen ikot ape yg cikgu die buat tanpa byk tanya. cikgu pun xpula menerangkan. sbb anak murid perlu tau sume tu. "kita buat bukan sekadar mengikut2, kita buat sebab kita tau kt mana guna nya".kata nya cikgu Ishak. abes je seisi latihan panas badan, masok gerakan anak harimau. ade 10langkah sume nye. dlm istilah gelanggang aku, golongan 10-21-31.(ikot bengkong). aku pun buat la mcm biasa. tp......tbe aku tertanya2,"weh, apehal lak laen semacam nih??" langkah aku dh sumbang...then aku teringat cerita pendekar bujang lapok. "hantam saja lah ramlee....". aku pun, kasi hantam lahh. haitt~!!..

abes gerakan anak harimau, latihan gerakan asas pulak. pooon laen jgk, haduihh.. tp cara yg cikgu Ishak ni, die byk tekan kn 2pergerakan dlm 1masa. sumthing yg cikgu kt gelanggang aku terlepas pandang. xpela, ikot jela. mmg serious aku kekok gile. tangan kanan tumbuk, pancung, tangkis atas n bwh, tp pada mase yg same tangan kiri dh kene bersiap sedia utk menumbuk. gitu gak ngn tgn kiri. seryes kekok. kt gelanggang aku di tekan 1-1 pergerakan dlm 1mase.haihh..ontah apo la den buek time tu. mcm tumbuk sambal belacan je. adoi. tp lame2 buat, aku praktik kn, pelan2 aku dpt. ish3

dh abes tu, rehat jap. lame gak la aku dok menung. kenape sampai cmni skali perbezaan die. aku umpama budak baru nk belajar. lgsg xtaw ape2. demm maannnn.. segan gak la ngn budak2 sane. membe aku tu pun nmpk nye silibus yg die belajar kt kedah same ngn gelanggang sini. aku je xsame??? ape cer.. adoi. tp xpela. name pon belajar. laen tmpt, laen cara nya ye x.(nk sedap kn ati. hahahha)
lepas tu, tibe2 cikgu Ishak bg pisau. aku dh pelik dahh.. aikk, bengkung putih dh maen pisau?? gile advance??? aku diam jela, menurut tanpa byk tanye, aku pn sauk jela pisau tu. gerakan asas pisau bermulaaa...

ada tiga teknik yg diajar kan mase tu. kelek ikan sungai, radak sula, dgn ape tah, aku dh lupe. polik bona namo eh. aku pun buat la. tp yg ni xkekok sgt, sbb membe aku kt gelanggang penah tunjuk serba sikit. cuma dikemas kn lg oleh cikgu Ishak.
dlm tgh leka buat latihan tu, sambil2 diterangkan secara terperinci oleh cikgu Ishak, taw2 dh pukul 11lebih. mmg cepat mase berlalu. lepas tu, masing2 tengah rehat, aku tgk cikgu Ishak tgh menerang kn sumthing kt membe aku. aku pon dtg la menyibuk nk join. hehehe. rupe nye membe aku tanye tentang buah pukulan maut. kt gelanggang aku pn xde silibus ni. dr penerangan cikgu Ishak, mmg wat aku terdiam laa. tidak aku sangka dlm SILAT ade teknik ni. langkah 0',45',90',135',180',225',270',315',360'(degrees). mmg detail betol.. ape yg aku tgk, teknik die tu seakan2 teknik Yoi(hanya budak gayong je taw).kaedah yg variable, bergantung kepada corak serangan musuh. n dr teknik tu, blh mengunci sampai 3orang lawan pada 1mase. aku xpenah tgk sistem ni dlm ilmu persilatan sblm ni.... atau mungkin belum sampai level aku utk belajar sistem ni. aku berpeluang gak menyerang cikgu Ishak. 3orang sekali serang, termasok aku. dgn selambe dan pantas die kunci tiga2 sekali.. mmg kemas kuncian die tu. aku lgsg xboleh nk gerak.. aku terfikir gak, orang tua ni dh berumur 61 tahun. mane die dpt kederat ni. adoii. mati akal aku. n die ada mintak ktorang tunjuk buah combat yg diajar. membe aku volunteer nk tunjuk. aku jd partner die. dannn... zaaaa(belum sempat aku nk habis kn ayat tuuu...gluppp)..tuppp!!.1tumbukan padu hinggap kt rusuk belah kanan aku. aku terdiam, cube sedaye upaya tarik nafas.. utk pengetahuan la, rusuk kanan aku tu dh mmg injured, sbb kene sepakan juring dr partner aku kt gelanggang Legenda. seminggu lepas tu dh nk baek dh. tp kene lg buah combat no2 dgn cikgu botak yg dtg melawat gelanggang kami pd malam tu. 1set, tumbukan, pancung, sepak layang, n lambung kemudi hinggap kt rusuk kanan, betol2 tempat injured. dh jatuh tu, makan lg tujah kt rusuk kanan. diam menahan sakit yg xterperi jela aku. ok, abes cite. seminggu pastu, dh nk baek dh. then time tu dh cuti latihan, utk bg laluan utk final exam. aku sj la wat latihan sndr. try wat pumping. tbe2 aku trdengar mcm beletup. haahh.. berguling2 aku menahan. adoi... seminggu lepas tu, aku dtg latihan ni ngn membe aku, lg sekali, buah yg same, tmpt yg same, kene kt rusuk aku. dh kali keempat la jawap nye ni. diam jela menahan sakit. tp xpe, ni sume asam garam dlm ilmu persilatan.

abes je latihan tu, mcm biasa, tutup gelanggang. lepas masing2 balek, aku sempat lg berborak dgn cikgu Ishak. orang tua ni mmg xlokek ilmu, n rajin bercerita ttg pengalaman die. ape yg dimaklumkan, die dh 40tahun mengajar. means....skg umo 61,minus 40. kira nya umo die 21tahun dh start mengajar??? what the fishcake mann.. baya aku tu kot... betol la orang lame ni...ape la die makan. die ade gak bg ktorang petua2 orang lame. tp xsanggup ohh aku nk ikot. xlalu aku.. xpasal2 muke aku jd cm popaye nnt. hahahaha.
sblm balek tu, aku sempat bertanye kan alamat umah die, kalau2 aku free, blh la dtg umah, nk menuntut. die pun bg. yes2~!!.hehehe. next time aku dtg. jgn xtelayan pulak ye. hehehehhehe.

sampai je umah. lame gak la aku dok diam memikirkan ttg ilmu persilatan ni. hebat jgk ilmu silat ni. tp kenape bangsa aku pandang lekeh kt ilmu pertahan kn diri ni. kt mane silap nya?? kalo bukan bangse sendiri utk maju kn seni ni, bangsa mana lg. betol x? yg rugi, kita sndr. bangsa melayu, sbb abai kan ilmu yg cukup berharga ni. dr kita lepak2 maen moto, lumba sini lumba sane. ape dpt. dpt mkn asap jela. tambah dosa lg. hmmm. xtaw la ape nk ckp. aku bercakap bkn sbb aku bgs, cume nk mengingat kan diri sndr. tu je. kalo nk ikot, terpulang, xnk, sndr fikir.
esok nye, ade sumthing yg terjadi. wat aku btol2 terkejut. aku duduk kt depan rumah aku, cube cari sebab dan punca. xkan la sebab kene tumbuk kt rusuk jd cmni kot.. mustahil...... tp lame2, aku wat keputusan, sekali darah aku gugur kebumi, biar aku habis kn betul2(thnx for badzlan for that input).alang2 menggenggam bara, bia sampai menjadi abu. xkan melayu hilang di dunia.....


utk entry ni byk diterangkan psl ilmu persilatan Persatuan Silat Seni Gayong Malaysia(PSSGM). dan insya'Allah kalo diizin kan, akan aku kongsi bersama pengalaman aku.

4 comments:

  1. waaa.. panjang gile entry.. penat nk baca.. hihi~ xtau plak sue yang aswad bljr silat..

    ReplyDelete
  2. mak ai.. buat la 2 page lain kali wad:P haha
    bgs bgs! cmni br semangattt!:P tp part last last tu asal??kmu ok tk?

    ReplyDelete
  3. sue: hahaha.. taw xpe. tu pun dh lupa sikit2. diringkas kn sbena nye tu. hehehe. apa2 pun, thnx sbb sudi nk drop comment. hehe

    qila: xde ape ponn. hehehe. bese la asam garam menuntut ilmu. alah bisa tegal biasa. tu pun bpk den kata den lombik. bebulu je den. hahahaha

    ReplyDelete

tentang empunya blog

Sahabat